Eligibilitate

Condiţii de eligibilitate aplicabile grupului ţintă

Grupul ţintă (GT) al proiectului este format din 206 persoane fizice , şomeri, persoane inactive, persoane care au un loc de muncă şi înfiinţează o afacere în scopul creării de noi locuri de muncă şi care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a)    intenţionează să înfiinţeze o afacere nonagricola în mediul urban în România;
b)    au reşedinţa sau domiciliul în mediul rural sau urban, în regiunile mai puţin dezvoltate ale României: Nord-Est, Nord-Vest, Vest, Sud-Vest Oltenia, Centru, Sud-Est sau Sud-Muntenia;
c)    au vârstă de minimum 18 ani;
d)    posedă cetăţenia română;
e)    fac dovada domiciliului sau rezidenţei în străinătate în ultimele 12 luni până la momentul înscrierii în grupul ţintă;
f)     demonstrează experienţă antreprenorială prin documente de înfiinţare a unei societăţi comerciale în străinătate, precum şi prin docmente care să ateste experienţa specifică în domeniul în care doreşte să înfiinţeze o afacere prin intermediul programului
SAU
demonstrează capacitatea tehnică şi profesională printr-un contract de muncă sau de colaborare ori alt document similar, în domeniul în care doreşte să iniţieze afacerea vizată în cadrul proiectului
SAU
demonstrează cunoştinţele de specialitate prin documente recunoscute de statul român, care să ateste absolvirea de studii de specialitate în cadrul unor instituţii de învăţământ superior din străinătate, ori prin alte documente ce certifică absolvirea unor cursuri de scurtă durata în domeniul în care doreşte să iniţieze afacerea vizată în cadrul proiectului.
Nu fac parte din grupul ţintă al proiectului tinerii NEETs (care nu au un loc de muncă şi nu urmează nicio formă de învăţământ) cu vârsta între 16-24 ani.
Persoanele inactive sunt persoane cu vârstă cuprinsă între 18-65 de ani care nu se încadrează nici în populaţia ocupată nici la şomeri (studenţi, persoane casnice). Pensionarii nu se încadrează în grupul ţintă al acestui proiect.
Categoria „Persoane care au un loc de muncă şi înfiinţează o afacere în scopul creării de noi locuri de muncă” include şi persoanele care desfăşoară o activitate independentă (persoane fizice autorizate, titulari de întreprinderi individuale, membri ai unei întreprinderi familiale).

Condiţii de eligibilitate aplicabile beneficiarilor

Pot beneficia de facilităţile prevăzute în prezenta schemă întreprinderile care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
ü  sunt legal constituite în România şi îşi desfăşoară activitatea în România;
ü  reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost supus în ultimii 3 ani unei condamnări pronunţate printr-o hotărâre judecătorească definitivă, din motive profesionale sau etic-profesionale;
ü  reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost condamnat printr-o hotărâre judecătorească definitivă pentru fraudă, corupţie, implicare în organizaţii criminale sau în alte activităţi ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunităţii Europene;
ü  reprezentantul legal al întreprinderii nu furnizează informaţii false;
ü  este direct responsabilă de pregătirea şi implementarea planului de afaceri şi nu acţionează că intermediar pentru proiectul propus a fi finanţat;
ü  nu a fost subiectul unei decizii/ordin de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis a Comisiei Europene/al unui alt furnizor de ajutor, sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, această a fost deja executată şi creanţă a fost integral recuperată, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;
ü  respectă condiţiile prevăzute în Ghidul solicitantului – Condiţii specifice „Diaspora Start-up”, respectiv:
·         angajarea a minimum 2 persoane în cadrul afacerii finanţate prin schema de minimis;
·         asigurarea funcţionarii întreprinderii sprijinite prin schema de minimis, pe o perioadă de minimum 12 luni pe perioada implementării proiectului aferent contractului de finanţare;
·         asigurarea perioadei de sustenabilitate de minimum 6 luni, în care beneficiarul să asigure continuarea funcţionarii afacerii, inclusiv cu obligaţia menţinerii locurilor de muncă;
·         respectarea obiectivelor asumate prin planul de afaceri aprobat în cadrul proiectului.
Schema de minimis nu poate avea ca obiect următoarele categorii de ajutoare:

·         ajutoarele acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele pescuitului şi acvaculturii, reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 17/21.01.2000;
·      ajutoarele acordate  întreprinderilor  care  îşi  desfăşoară  activitatea  în  domeniul  producţiei primare de produse agricole, astfel cum sunt enumerate în Anexă 1 a Tratatului CE;
·         ajutoarele acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul transformării şi comercializării produselor agricole, prevăzute în Anexă nr. 1 a Tratatului CE, în următoarele cazuri:
              - atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii produselor în cauza achiziţionate de la producătorii primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile în cauza;
               - atunci  când  ajutorul  este  condiţionat  de  transferarea  lui  parţială  sau  integrală  către producători primari.
·        ajutoarele destinate  activităţilor  legate de export  către  ţări terţe  sau către  state  membre, respectiv ajutoarele legate direct de cantităţile exportate, ajutoarele destinate înfiinţării şi funcţionarii unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
·         ajutoarele subordonate folosirii mărfurilor naţionale în locul celor importate;
·         ajutoarele pentru achiziţia de vehicule de transport rutier de mărfuri.

Afacerile care fac obiectul planurilor selectate se vor derula în cadrul unor întreprinderi, așa cum sunt acestea definite în art. 2, alin. 1 și 2 din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările și completările ulterioare. Conform acestor prevederi legale, întreprinderea este „orice formă de organizare a unei activităţi economice, autorizată potrivit legilor în vigoare să facă activităţi de producţie, comerţ sau prestări de servicii, în scopul obţinerii de venituri, în condiţii de concurenţă, respectiv: societăţi reglementate de Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, societăţi cooperative, persoane fizice autorizate, întreprinzători titulari ai unei întreprinderi individuale şi întreprinderile 10 familiale, autorizate potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, care desfăşoară activităţi economice, precum și asociaţii şi fundaţii, cooperative agricole şi societăţi agricole care desfăşoară activităţi economice”.

Întreprinderile nou înființate vor trebui să aibă sediul social și, după caz, punctul/ punctele de lucru în mediul urban, într-una din regiunile mai puțin dezvoltate.

Fiecare beneficiar al ajutorului de minimis va trebui să angajeze, la cel târziu 6 luni de la semnarea contractului de ajutor de minimis, cel puțin 2 persoane.

Persoanele angajate în cadrul întreprinderilor nou înființate vor avea, în mod obligatoriu, domiciliul sau reședința într-una din regiunile mai puțin dezvoltate, în mediul urban sau rural.

Cheltuielile aferente înființării și funcționării afacerilor înființate intră sub incidența ajutorului de minimis.

Valoarea maximă acordată pentru planurile aprobate este de 39.000 euro/ plan de afaceri, reprezentând maximum 100% din totalul cheltuielilor eligibile, și se acordă numai întreprinderilor înființate de persoanele ale căror planuri de afaceri sunt aprobate.

Acordarea acestei finanțări se va realiza în baza unui contract de subvenție, conform schemei de minimis anexate la prezentul ghid.

Ajutorul de minimis se va acorda în două tranșe, după cum urmează:

1)   tranșă inițială de maximum 75% din valoarea ajutorului de minimis, așa cum a fost acesta aprobat pe baza planului de afaceri și prevăzut în contractul de subvenție încheiat.
2)    tranșa finală reprezentând diferența până la valoarea totală a ajutorului de minimis, după ce beneficiarul ajutorului de minimis face dovada că a realizat din activitatea curentă, în termenul de 12 luni aferent etapei a II-a, venituri reprezentând minimum 30% din valoarea tranșei inițiale. În cazul în care acest termen nu este respectat, tranșa finală nu se mai acordă.
După înființare, întreprinderile nou create trebuie să-și continue activitatea pentru o perioadă de minimum 18 luni, dintre care minimum 12 luni în etapa a II-a.

Toate plățile aferente înființării și funcționării întreprinderilor nou create trebuie efectuate în cadrul primelor 12 luni de funcționare.

În perioada ulterioară de 6 luni, de sustenabilitate, beneficiarul ajutorului de minimis va asigura continuarea funcționării afacerii și va menține ocuparea locurilor de muncă create.

Persoanele care fac parte din echipa de proiect, asociații sau angajații din cadrul beneficiarului sau partenerilor săi din proiect nu pot avea calitatea de angajați sau asociați în cadrul întreprinderilor înființate prin proiect.

Persoanele fizice nu pot avea calitatea de asociat, administrator, reprezentant legal sau angajat în cadrul a mai mult de o întreprindere înființată în cadrul acestui program.

În cazul în care întreprinderea se înființează ca societate reglementată de Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, și are mai mult de un asociat, 12 persoana al cărei plan de afaceri a fost selectat în vederea finanțării va trebui să aibă calitatea de asociat majoritar.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

ANTREPRENORIAT FEMININ ȘI MODELE DE BUSINESS DE SUCCES

O POVESTE DE SUCCES DESPRE ANTREPRENORIAT FEMININ