Eligibilitate
Condiţii de
eligibilitate aplicabile grupului ţintă
Grupul ţintă (GT) al proiectului
este format din 206 persoane fizice , şomeri, persoane inactive, persoane care
au un loc de muncă şi înfiinţează o afacere în scopul creării de noi locuri de
muncă şi care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) intenţionează
să înfiinţeze o afacere nonagricola în mediul urban în România;
b) au
reşedinţa sau domiciliul în mediul rural sau urban, în regiunile mai puţin
dezvoltate ale României: Nord-Est, Nord-Vest, Vest, Sud-Vest Oltenia, Centru,
Sud-Est sau Sud-Muntenia;
c) au
vârstă de minimum 18 ani;
d) posedă
cetăţenia română;
e) fac
dovada domiciliului sau rezidenţei în străinătate în ultimele 12 luni până la
momentul înscrierii în grupul ţintă;
f) demonstrează
experienţă antreprenorială prin documente de înfiinţare a unei societăţi
comerciale în străinătate, precum şi prin docmente care să ateste experienţa
specifică în domeniul în care doreşte să înfiinţeze o afacere prin intermediul
programului
SAU
demonstrează
capacitatea tehnică şi profesională printr-un contract de muncă sau de
colaborare ori alt document similar, în domeniul în care doreşte să iniţieze
afacerea vizată în cadrul proiectului
SAU
demonstrează
cunoştinţele de specialitate prin documente recunoscute de statul român, care
să ateste absolvirea de studii de specialitate în cadrul unor instituţii de
învăţământ superior din străinătate, ori prin alte documente ce certifică
absolvirea unor cursuri de scurtă durata în domeniul în care doreşte să iniţieze
afacerea vizată în cadrul proiectului.
Nu
fac parte din grupul ţintă al proiectului tinerii NEETs (care nu au un loc de
muncă şi nu urmează nicio formă de învăţământ) cu vârsta între 16-24 ani.
Persoanele
inactive sunt persoane cu vârstă cuprinsă între 18-65 de ani care nu se încadrează
nici în populaţia ocupată nici la şomeri (studenţi, persoane casnice).
Pensionarii nu se încadrează în grupul ţintă al acestui proiect.
Categoria
„Persoane care au un loc de muncă şi înfiinţează o afacere în scopul creării de
noi locuri de muncă” include şi persoanele care desfăşoară o activitate
independentă (persoane fizice autorizate, titulari de întreprinderi
individuale, membri ai unei întreprinderi familiale).
Condiţii de eligibilitate aplicabile beneficiarilor
Pot
beneficia de facilităţile prevăzute în prezenta schemă întreprinderile care
îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
ü sunt
legal constituite în România şi îşi desfăşoară activitatea în România;
ü reprezentantul
legal al întreprinderii nu a fost supus în ultimii 3 ani unei condamnări
pronunţate printr-o hotărâre judecătorească definitivă, din motive profesionale
sau etic-profesionale;
ü reprezentantul
legal al întreprinderii nu a fost condamnat printr-o hotărâre judecătorească
definitivă pentru fraudă, corupţie, implicare în organizaţii criminale sau în
alte activităţi ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunităţii
Europene;
ü reprezentantul
legal al întreprinderii nu furnizează informaţii false;
ü este
direct responsabilă de pregătirea şi implementarea planului de afaceri şi nu
acţionează că intermediar pentru proiectul propus a fi finanţat;
ü nu
a fost subiectul unei decizii/ordin de recuperare a unui ajutor de stat/de
minimis a Comisiei Europene/al unui alt furnizor de ajutor, sau, în cazul în
care a făcut obiectul unei astfel de decizii, această a fost deja executată şi
creanţă a fost integral recuperată, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;
ü respectă
condiţiile prevăzute în Ghidul solicitantului – Condiţii specifice „Diaspora
Start-up”, respectiv:
·
angajarea a minimum 2
persoane în cadrul afacerii finanţate prin schema de minimis;
·
asigurarea funcţionarii
întreprinderii sprijinite prin schema de minimis, pe o perioadă de minimum 12
luni pe perioada implementării proiectului aferent contractului de finanţare;
·
asigurarea perioadei de
sustenabilitate de minimum 6 luni, în care beneficiarul să asigure continuarea
funcţionarii afacerii, inclusiv cu obligaţia menţinerii locurilor de muncă;
·
respectarea obiectivelor
asumate prin planul de afaceri aprobat în cadrul proiectului.
Schema
de minimis nu poate avea ca obiect următoarele categorii de ajutoare:
·
ajutoarele acordate
întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele pescuitului şi
acvaculturii, reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din
17 decembrie 1999 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor
pescăreşti şi de acvacultură, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
nr. L 17/21.01.2000;
· ajutoarele acordate întreprinderilor care
îşi desfăşoară activitatea
în domeniul producţiei primare de produse agricole,
astfel cum sunt enumerate în Anexă 1 a Tratatului CE;
·
ajutoarele acordate
întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul transformării şi
comercializării produselor agricole, prevăzute în Anexă nr. 1 a Tratatului CE,
în următoarele cazuri:
- atunci când valoarea ajutorului
este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii produselor în cauza
achiziţionate de la producătorii primari sau introduse pe piaţă de
întreprinderile în cauza;
- atunci când
ajutorul este condiţionat de
transferarea lui parţială
sau integrală către producători primari.
· ajutoarele destinate activităţilor
legate de export către ţări terţe
sau către state membre, respectiv ajutoarele legate direct de
cantităţile exportate, ajutoarele destinate înfiinţării şi funcţionarii unei
reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de
activitatea de export;
·
ajutoarele subordonate
folosirii mărfurilor naţionale în locul celor importate;
·
ajutoarele pentru achiziţia
de vehicule de transport rutier de mărfuri.
Afacerile
care fac obiectul planurilor selectate se vor derula în cadrul unor
întreprinderi, așa cum sunt acestea definite în art. 2, alin. 1 și 2 din Legea
nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor
mici şi mijlocii, cu modificările și completările ulterioare. Conform acestor
prevederi legale, întreprinderea este „orice formă de organizare a unei
activităţi economice, autorizată potrivit legilor în vigoare să facă activităţi
de producţie, comerţ sau prestări de servicii, în scopul obţinerii de venituri,
în condiţii de concurenţă, respectiv: societăţi reglementate de Legea
societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, societăţi cooperative, persoane fizice autorizate, întreprinzători
titulari ai unei întreprinderi individuale şi întreprinderile 10 familiale,
autorizate potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, care desfăşoară activităţi
economice, precum și asociaţii şi fundaţii, cooperative agricole şi societăţi
agricole care desfăşoară activităţi economice”.
Întreprinderile
nou înființate vor trebui să aibă sediul social și, după caz, punctul/ punctele
de lucru în mediul urban, într-una din regiunile mai puțin dezvoltate.
Fiecare
beneficiar al ajutorului de minimis va trebui să angajeze, la cel târziu 6 luni
de la semnarea contractului de ajutor de minimis, cel puțin 2 persoane.
Persoanele
angajate în cadrul întreprinderilor nou înființate vor avea, în mod
obligatoriu, domiciliul sau reședința într-una din regiunile mai puțin
dezvoltate, în mediul urban sau rural.
Cheltuielile
aferente înființării și funcționării afacerilor înființate intră sub incidența
ajutorului de minimis.
Valoarea
maximă acordată pentru planurile aprobate este de 39.000 euro/ plan de afaceri,
reprezentând maximum 100% din totalul cheltuielilor eligibile, și se acordă
numai întreprinderilor înființate de persoanele ale căror planuri de afaceri
sunt aprobate.
Acordarea
acestei finanțări se va realiza în baza unui contract de subvenție, conform
schemei de minimis anexate la prezentul ghid.
Ajutorul
de minimis se va acorda în două tranșe, după cum urmează:
1) tranșă
inițială de maximum 75% din valoarea ajutorului de minimis, așa cum a fost
acesta aprobat pe baza planului de afaceri și prevăzut în contractul de
subvenție încheiat.
2) tranșa
finală reprezentând diferența până la valoarea totală a ajutorului de minimis, după
ce beneficiarul ajutorului de minimis face dovada că a realizat din activitatea
curentă, în termenul de 12 luni aferent etapei a II-a, venituri reprezentând
minimum 30% din valoarea tranșei inițiale. În cazul în care acest termen nu
este respectat, tranșa finală nu se mai acordă.
După
înființare, întreprinderile nou create trebuie să-și continue activitatea
pentru o perioadă de minimum 18 luni, dintre care minimum 12 luni în etapa a
II-a.
Toate
plățile aferente înființării și funcționării întreprinderilor nou create
trebuie efectuate în cadrul primelor 12 luni de funcționare.
În
perioada ulterioară de 6 luni, de sustenabilitate, beneficiarul ajutorului de
minimis va asigura continuarea funcționării afacerii și va menține ocuparea
locurilor de muncă create.
Persoanele
care fac parte din echipa de proiect, asociații sau angajații din cadrul
beneficiarului sau partenerilor săi din proiect nu pot avea calitatea de
angajați sau asociați în cadrul întreprinderilor înființate prin proiect.
Persoanele
fizice nu pot avea calitatea de asociat, administrator, reprezentant legal sau
angajat în cadrul a mai mult de o întreprindere înființată în cadrul acestui
program.
În
cazul în care întreprinderea se înființează ca societate reglementată de Legea
societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, și are mai mult de un asociat, 12 persoana al cărei plan de afaceri
a fost selectat în vederea finanțării va trebui să aibă calitatea de asociat
majoritar.
Comentarii
Trimiteți un comentariu